Om Kriminalvård & eventuell flygskatt

 

Fick igår en bra interpellation om Kriminalvården från Carl Henrik Sölvinger (L).

Lägger ut svaret här. Alla kanske inte läser handlingarna till Kommunfullmäktige…

………………………………………………………………………………………………………………

Svar på interpellation från Carl Henrik Sölvinger (L) om Kriminalvården
Carl-Henrik Sölvinger frågar i en interpellation om status när det gäller Kriminalvårdens verksamhet i Kalmar.
Kriminalvården är viktigt för Kalmar. Det är en stor arbetsplats med både häkte och fängelse. Det är dessutom en viktig del av rättskedjan. Mot den bakgrunden har kommunen regelbundet fört samtal med både Kriminalvårdens ledning och de fackliga företrädarna i Kalmar. Vi har landets äldsta fängelse och häktets lokalisering är inte optimal.
Under vintern och våren gjorde Kriminalvården en egen utredning av strukturen för sin framtida verksamhet. I samband med detta hade jag regelbunden kontakt med Kriminalvårdens ledning. Det genomfördes också en träff med Kriminalvårdens generaldirektör Nils Öberg i januari i år. Vid den träffen medverkade också dåvarande landshövding Stefan Carlsson och samhällsbyggnadschef Rebecka Persson.
I juni kom den första delen av Kriminalvårdens strukturplan. Den innehöll inga besked för Kalmars del. Parallellt med detta tömdes fängelset för att säkerställa brandsäkerheten på anläggningen. Det är nu åtgärdat och fängelset är nu också i drift.
I början av oktober bjöd jag in Kriminalvårdens generaldirektör Nils Öberg till Kalmar. Jag fick ett positivt svar direkt. Nu inväntar jag datum för besöket.
Parallellt med detta pågår kommunens arbete för att kunna möjliggöra en långsiktig lösning för Kriminalvården i Kalmar. Detta genom den tomt som ligger i anslutning till polishuset i Kalmar. På andra sidan gatan pågår utbyggnad av Tingsrätten. Genom att möjliggöra en lokalisering i området så skapas förutsättningarna för ett geografiskt väl placerat centrum för de rättsvårdande myndigheterna.
Besluten kring detta ligger dock hos Kriminalvården. Kommunen kan möjliggöra genom god dialog, gott samarbete och en plats för en möjlig lokalisering.
Johan Persson (S)
Kommunstyrelsens ordförande
 …………………………………………………………………………………………………………………….
Det går som bekant väldigt bra för Kalmar Öland Airport. För cirka tio år sedan drev vi aktivt på för ett kommunalt övertagande från staten som inte hade några som helst ambitioner när det gäller utvecklingen av flygplatsen. För Kalmar är flygplatsen helt central. Vårt geografiska läge och brist på alternativ gör vår flygplats väldigt strategiskt. Sedan övertagandet har vi fått konkurrens på trafiken till Stockholm, vi har ökat antalet charteravgångar och vi drar nu också igång ytterligare en satsning på internationellt flyg.
Flygplatschefen Ronny Lindberg och hans folk på flygplatsen har under det senaste året jobbat febrilt med att få Kalmar Öland Airport godkänd som SGEI flygplats. Det är något som EU-kommissionen tar beslut om och som innebär att flygplatsen är så viktig att den fyller en ”allmän-viktig funktion”. Med detta i ryggen kan man exempelvis få offentligt stöd till investeringar. Har man inte ett sådant godkännande och har över 200 000 passagerare så får inte ägaren i form av Kalmar kommun göra något om flygplatsen i framtiden skulle riskera att gå omkull. Flygplatsen får heller inte ta emot statliga bidrag.
Kravet på SGEI-tillstånd gäller alla flygplatser i EU som har över 200 000 passagerare. Växjö berörs exempelvis inte. I alla fall inte än.
I grunden är detta ett bra krav från EU. Det handlar om att regioner inte ska kunna pumpa in pengar i flygplatser och på det sättet snedvrida konkurrensen. Om vi hade varit fortsatt statligt ägda hade det dock varit okej, då kan staten via koncernbidrag stödja sina flygplatser som inte går runt..
Att vi nu fått detta SGEI godkännande från EU-kommissionen är mot denna bakgrund väldigt viktigt. Tidigare har Skellefteå fått samma status. Just nu är man också inne på slutvarvet av en Svensk flygstrategi. Kalmar och Skellefteå bör efter detta godkännande få en särskild status när till och med EU-kommissionen uttalat detta.
Det bör naturligtvis också vara en faktor som bör spela in i diskussionen om en eventuell flygskatt. Om det är några som bör undantas från detta så bör det vara de flygplatser som EU pekat ut som särskilt viktiga. När till och med kommissionen insett att vi inte har några andra alternativ så måste ju också staten förhålla sig till detta.
Blir spännande att följa!