Centrumskolan ska vara kvar!
Centrumskolan ska vara kvar!
Sedan 2012 har Centrumskolan bedrivit resursskola i Kalmar. Det är och har varit en uppskattad verksamhet. Jag har genom åren mött många föräldrar och ungdomar som vittnat om den hjälp man fått av skolans professionella medarbetare. Också under helgen har många föräldrar hört av sig och vädjat om att verksamheten ska få fortsätta. Jag har också haft många samtal med utbildningsnämndens ordförande Marie Simonsson. Vårt besked är glasklart. Centrumskolan ska vara kvar!
Verksamheten bedrivs som en friskola via bolaget Nytida Solängen AB. Under slutet av förra veckan skickade man ett brev till politiken och till vårdnadshavarna där man meddelade att skolan var hotad. Detta på grund av nivån på det tilläggsbelopp som enskilda elever på skolan får utöver skolpengen. Detta tilläggsbelopp baseras just på varje enskild elevs olika förutsättningar. Skolverket har ett regelverk för hur detta ska bedömas.
Praxis har på detta område har också vuxit fram genom olika domar. Tycker man ändå att ett tilläggsbeloppet är felaktigt så bör det överklagas i domstol. Nytida Solängen AB har meddelat att man inte tänker överklaga besluten om tilläggsbelopp.
Här blir det dock lite besvärligt för mig i rollen som förtroendevald. Bedömningen av tilläggsbelopp för varje enskild elev är ren och skär myndighetsutövning och kommunallagen är solklar. I myndighetsutövning får inte jag i rollen som kommunstyrelsens ordförande ens skaffa mig information om enskild utan att begå tjänstefel.
Det jag däremot kan göra är att kontrollera den totala budgeten för tilläggsbelopp och det har jag gjort.
Den totala ramen för tilläggsbelopp har inte minskat i Kalmar kommun, det har inte heller elevpengen. Tvärtom så har ramarna ökat.
Totalt finns över 300 elever i Kalmar kommun som får någon del av tilläggsbeloppet. 37 av dessa elever finns på Centrumskolan. I den graf som bolaget redovisat är inte elever som ska börja i höst med. Då är det inte konstigt att summorna är lägre.
Ett tilläggsbelopp ligger i intervallen 223 tusen till 446 tusen. Utöver elevpengen. Man kan som skola få hela eller delar av ett tilläggsbelopp baserat på det stöd som varje enskild elev behöver. En annan viktig del i hanteringen av tilläggsbelopp är att det ska följa elevens behov, det ska alltså inte vara någon skillnad om man går på en kommunal eller en fristående skola.
Under helgen har jag också fått förslag om att det väl bara är att ge ett extra bidrag/stöd till Centrumskolan/Nytida Solängen AB så är frågan ur världen? Också det är olagligt. Det är i så fall gynnande av enskild. Ett sådant beslut skulle direkt överklagas och upphävas i domstol och skolan skulle bli återbetalningsskyldig för motsvarande belopp.
Så vad gör vi då? Jag och väldigt många med mig är angelägna om att denna verksamhet ska vara kvar. Det finns två vägar att gå.
Det ena är att Nytida Solängen AB fortsätter driva Centrumskolan med det stöd som man enligt regelverket ska ha. Det andra är att företaget väljer att inte göra det. Då uppstår en så kallad verksamhetsövergång och kommunen blir huvudman för skolan. Personalen och lokalerna tas då över av kommunen och verksamheten drivs vidare på samma sätt som idag. Centrumskolan är uppskattad av både föräldrar och ungdomar därför ska den inte läggas ner. Den ska vara kvar.
