Back in town!

Varit på besök i vår amerikanska vänort Wilmington under förra veckan. Vi firade 50 år som vänorter till varandra. Samtidigt firade man jubileet över att det var 375 år sedan som ”Calmare Nyckel” kom med de första immigranterna till delstaten Delaware.

Dessa första svenskar, en del från vår region möttes då av indianer utmed en flod som idag rinner genom Wilmington. Under jubileet deltog också det svenska kungaparet och prinsessan Madeleine med blivande maken Chris O Neill. Den senare berättade att han gillade Kalmar och flera gånger hade landat på vår fina flygplats.

USAs vice president Joe Biden som själv bor i deltstaten Delaware deltog också och höll ett mycket uppskattat tal där han bland annat berättade att det idag bor 15 miljoner personer i USA som har svenska rötter. Det säger något om hur stor utvandringen varit till det stora landet i väster.

I slutet av juni kommer ett svarsbesök från Wilmington till Kalmar. Det ska bli mycket intressant att visa den nyvalda kommunledningen en helt annorlunda stad än den de kommer ifrån. I vårt stadshus finns inga metalldetektorer, inte heller livvakter…

Väl tillbaka i den Kalmaritiska dammen så försökte jag läsa ikapp mig en aning. Gick så där, var ganska trött efter tidsomställning och lång flygresa. Blev inte bättre av att bagaget var kvar i Bryssel där det var strejk på flygplatsen. Nu har vi dock äntligen fått våra väskor.

När jag kom tillbaka fick jag direkt information om den anmälan som gjorts mot BG Svedjenäs och Martin Nilssons podcast och det kränkande uttalandet som gjorts mot Inger Hilmansson. Det gick lååångt över gränsen för vad man ska acceptera. Det var bra att de snabbt gick ut och bad om utsäkt.

Vad som däremot stör mig är att man nu försöker dra politiska växlar på detta med mig inblandad. Jag fick igår frågor om jag umgicks privat med Martin Nilsson eller BG Svedjenäs. Det gör jag inte men om jag gjorde det. Hade det förändrat något? Hade jag därmed varit ansvariga för vad två privatpersoner säger i en Podcast? Knappast!

Jag har också noterat att Kalmar klättrar rejält i tidningen Fokus ranking över vilka kommuner som det är bäst att bo och leva i. Det är bra men vi ska vidare. Jag är alldeles övertygad om att Kalmar kan ligga bland de 30 bästa, av 290. Då behöver vi fortsätta klättra även nästa år.

Sedan kan man naturligtvis alltid fundera över kritier i en ranking av detta slag. Är man en rik förortskommun med rika invånare  i Stockholms-regionen så hamnar man i toppen, nästan oavsett vad kommunen gör. Kan kännas lite orättvist…

Lennart Svenzen lämnar en del uppdrag i kommunpolitiken, han stannar dock kvar och företräder sitt parti i Kalmar energi. Det sägs att han gör det på grund av att medlemmarna tydligt röstade för ett samarbete med S och V.

Jag har förvånats en del över uttalanden som gjorts från Lennarts sida under hela denna kämpiga resa för centern. Vid ett möte deltog jag och även Svenzén. Vid det mötet var han för en uppgörelse. Han dömde då ut alliansen i Kalmar och pekade på behovet av att en ny majoritet måste vara långsiktig. Efter någon vecka hade han uppenbarligen ändrat sig och krävde Anders Anderssons avgång.

När medlemsmötet sedan gick emot honom så öppnade han för att gå med i moderaterna eller miljöpartiet. Jag känner till folkrörelsepartier, även S är ett sådant, och varken avgångskrav eller utspel om att gå till andra partier brukar vara särskilt uppskattade. Mot den bakgrunden är jag inte förvånad över att Svenzén nu tar en paus i politiken.

På torsdag är det derby mot Öster på Guldfågeln arena. Jag har bjudit in företrädare för Växjö kommun för att tillsammans med rektor Stephen Wang och landshövdingen se denna historiska match.

Kalmar Airport fortsätter att leverera. Är otroligt glad över att vi tog initiativ till att ta över flygplatsen från staten. Passagerar utecklingen jan-april är +7 procent. I Växjö och Ronneby och i stora delar av övriga landet är det minus första kvartalet. Känns som att vi verkligen är på väg när det gäller flyget i Kalmar. Inrikestrafiken mot Stockholm går bra med både SAS och Kalmarflyg, chartern fortsätter utvecklas. Linjen till Barcelona är igång och till hösten startar reguljärflyg till Berlin.