Upplevelsepris till Åke Andersson

 
 
2Entertain AB (publ), listat på First North, har utsett Åke Andersson, VD för Destination Kalmar till årets vinnare av Upplevelsepriset. Stipendiet, diplom samt 25 000 SEK, delades ut den 3 maj på 2Entertains Årsstämma.

Priset delas årligen ut till person eller organisation som utmärkt sig för att utveckla den kommersiella delen av Upplevelseindustrin. Inom Showbusiness finns många priser för de som skriver och utvecklar den konstnärliga delen av branschen, men det har saknats ett för den kommersiella delen.

Årets pristagare, Åke Andersson på Destination Kalmar, har med stort fokus och engagemang, satt Kalmar på kartan som en blomstrande evenemangsstad. Turismen har blivit erkänd som en viktig näringsgren och omsättningen har ökat med 100 miljoner sedan 2007 till 821 miljoner. Inom besöksnäringen skapades under 2009 780 arbetstillfällen och fler lär det bli.  

Fokus 2010 innebär bland annat att man satsar 4 MKR på Gästhamnen samt ett intensivt arbete med att synas internationellt för att locka besökare från Tyskland, Norge, Danmark och Holland.

– Kalmar har aldrig expanderat så här mycket, och vi arbetar hela tiden med att göra regionen ännu mer attraktiv. Vi jobbar mycket med evenemang, sommarföreställningarna på Krusenstiernska gården är ett bra exempel. Vi söker efter evenemang som får folk att sova över en natt eller två. Då tjänar staden mer pengar när besökarna behöver äta och bo, säger Åke Andersson.

– Priset instiftades till vår tidigare medarbetare Michael Olofssons ära och minne. Michael var försäljnings- och marknadschef på 2Entertain och gick bort i cancer 2008, bara 46 år gammal. Michael var en föregångsman i branschen med att strukturera och utveckla försäljningen av biljetter och mervärden till teater, musikaler och shower i Sverige. Jag gratulerar Åke till utmärkelsen och önskar organisationen fortsatt lycka till i sitt arbete, säger Susanne Nilsson, VD för 2Entertain.