Kalmar flygplats avgörande för regionens utveckling

Miljöpartiets riksdagskandidat Jonas Löhnn har idag en debattartikel där han uttrycker tveksamhet till att flygplatsens existens i Kalmar. Jag har mycket svårt att förstå det resonemanget.

Kalmar ligger infrastrukturellt mycket risigt till.

När du har suttit på tåget i en timme så är du längre från Stockholm än vad du var när du klev på tåget i Kalmar. På Banverkets kartor över investeringar så är det nästan vitt i sydöstra Sverige. De investeringar som nu ändå ska göras, bland annat nya mötesstationer mellan Kalmar och Växjö, finansieras av kommunerna och regionerna. 

Vårt geografiska läge och bristen på alternativ gör det helt nödvändigt för Kalmar att ha en flygplats med bra turtäthet. Skulle vi tappa SAS eller tvingas dra ned på trafiken på Kalmar Airport så är jag övertygad om att vårt näringsliv skulle få mycket stora problem. Det har man redan idag. Detta på grund av att man ligger där man ligger. 

Hittills har vi inte behövt skjuta till några kommunala medel till flygplatsen, det har man fått göra på andra platser. I Kalmar subventionerar uthyrda fastigheter på flygplatsområdet driften av flygplatsen. Det har definitivt hjälpt till. Om något år försvinner det statliga bidraget till landets flygplatser, dessa medel förs över till den påse som Regionförbundet i Kalmar får för all infrastruktur. Flygplatsen kommer då naturligtvis att söka dessa medel hos regionförbundet. Det försöker Jonas Löhnn göra till något märkligt.  

Kalmar kommun lägger idag över 80 miljoner på att subventionera tåg och bussar. Detta är ett område som vi även i framtiden kommer att få satsa pengar på. Jag ser ingen principiell skillnad i att också stödja kollektivtrafik som går i luften eller på vatten. 

Dagen D är den dag Jonas Löhnn lyckas med att få till stånd en höghastighetsbana utmed smålandskusten som ser till att vi når Köpenhamn eller Stockholm på ett par-tre timmar. Tyvärr ser det dock inte ut som Dagen D ens kan skönjas i horisonten. Fram tills dess får vi kämpa på och försöka utveckla den livsnödvändiga livlina som Kalmar Airport är för regionen. 

Jag vill också passa på och tipsa om en artikel i Aftonbladet som visar att egentintresset sällan ljuger…

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6744400.ab