”Kritisera aldrig en tidning”

När jag tillträdde som kommunstyrelsens ordförande i Kalmar på våren 2006 fick jag ett råd av Ölandsbladets dåvarande redaktionschef Kurt Lundgren. Han kom upp på stadshuset och tyckte det var kul att ”Öland hade tagit över Kalmar”.

Över en kopp kaffe kom sedan rådet från min gamle chef.

– Försök att inte hamna i bråk med tidningarna, vi journalister har så jäkla svårt att ta kritik.

Jag gav honom rätt och har fram tills nu undvikit att kritisera tidningar, även om det har funnits tillfällen då det verkligen har funnits skäl till det. Journalistik är lika lite som politik någon felfri verksamhet.

I veckan gjorde jag ett avsteg från denna princip och uttryckte en ärlig irritation över det sorgsamma efterspelet till Ötabs konkurs. Jag gjorde det genom att kritisera Ölandsbladet för att sitta på dubbla stolar.

Detta genom att både bedriva en journalistisk granskning av turerna och nu också ha ett affärsmässigt intresse i konkursboet.

Det skulle jag inte ha gjort. I en anonym ledare den 30 oktober så går man till frontalangrepp mot mig som person. Vid sidan av att jag allmänt döms ut som okunnig så anklagas jag för att ha byggt upp Salve och varit emot en cykelbuss till Öland. Fakta tycks inte vara relevant för den anonyma skribenten. Sakläget är något helt annat.

Redan efter några månader som kommunalråd drev jag igenom ett beslut som innebar att Kalmar kommun drog sig ur Salve. När det gäller cykelbussen till Öland så var jag och min kollega Birgitta Elfström (s) de enda som röstade för en lösning. Kalmars nej till cykelbuss drevs igenom av samtliga övriga partier.

Nu löste det ju sig ändå genom att Mörbylånga klev in. Sedan några månader så arbetar dessutom tjänstemän i Kalmar kommun, på mitt uppdrag, med att undersöka förutsättningarna för en cykelfärja mellan Kalmar och Färjestaden. Ett arbete som bedrivs i samarbete med Färjestadens företagarförening.

Ölandsbladets ambition att utmåla mig som i det närmaste Ölandsfientlig är absurd och faller på sin egen orimlighet. Jag är själv från Öland och brinner naturligtvis för öns utveckling. Det är viktigt för Öland men också för Kalmar. Vi lever i samma region och sitter därmed i samma båt.

Nu till satsningen på en gemensam portal mellan Kalmar, Öland och Glasriket. Det är ett projekt som vi gemensamt har ägt och utvecklat under tre års tid. Ett antal miljoner har satsats på detta. Det har lett till att vardera parterna har fungerande portaler. I Kalmar går den under namnet, www.kalmar.com Genom detta samarbete har vardera destinationen blivit bokningsbara på nätet. Vi hade som enskilda destinationer haft svårt att finansiera detta var för sig. Grunden i dessa portaler är gemensam och det är också licensen.

Mot bakgrund av detta så hävdar naturligtvis både Kalmar och Glasriket att vi som finansiärer och ägare har rättigheterna till detta. Det ingår naturligtvis i Kalmars och i Glasrikets intresse att värna de investeringar som vi har gjort. Skulle vi inte göra det så skulle vi grovt åsidosätta våra uppdrag.

Jag har för min del hållt öppet för Ölandskommunerna att gå in som en part i detta. Det har man tydligt sagt att man inte är intresserad av. Då kvarstår inga andra möjligheter för Glasriket och Kalmar än att ta över det vi redan äger och driva det vidare. Vi måste som destinationer ha en fungerande och med turistbyråerna väl integrerad bokningsverksamhet.

Är Ölandskommunerna och övriga regionen intresserade av att samarbeta om detta framåt så är vi naturligtvis positiva till det. Vår region är beroende av en framtidsbransch som besöksnäringen. För att växla upp besöksnäringen i regionen krävs ett samarbete mellan kommuner, näringsliv och regionförbund. Konkurrensen är stenhård. De platser som inget gör riskerar att bli frånåkta. Omvärlden står knappast still, framförallt inte på detta område.