Krönika i Ölandsbladet

Båstad, Lantmännen, arena och lite broavgift

Nu börjar det sakta gå mot vardag igen. Telefonen börjar ringa lite mer och mailen blir intensivare. Under förra veckan var vi en snabb sväng på fantastiska Bjäre-halvön med Båstad och Torekov som givna besöksmål. Dessa orter har verkligen lyckats etablera sig som attraktiva besöksmål. Pricken över i:et blev nybyggnationen av hotell Skansen i Båstad som gjordes både större och mer attraktivt med bland annat en spa-avdelning och kallbadhus långt ut i vattnet.   Jag pratade med chefen för hotellet som beskrev hur man har jobbat.

Båstads fantastiska utveckling har knappast varit given eller kommit av sig självt. För några år sedan höll tennisveckorna på att ebba ut som stort evenemang. Restaurangerna och butikerna stängde redan första veckan i augusti. I det läget bildades "Framtid Båstad" som var ett gemensamt forum mellan näringslivet och kommunen. Genom att dra åt samma håll och målmedvetet arbete så har man lyckats bryta den negativa utvecklingen.

På samma sätt försöker vi arbeta i Kalmar. Ständig dialog och partnerskap med våra egna företag.   Jag ägnar merparten av min tid som kommunalråd åt den här typen av arbete. Det kan handla om branschråd med jordbrukets olika företag och organisationer. Lantmännens besked om en ny foderfabrik för upp mot en halv miljard är efterlängtat. Flera företagsbesök i veckan, middagar,  frukostmöten och mycket telefon är andra ingredienser i detta. På tre år har Kalmar klättrat över 100 placeringar i Svenskt Näringslivs undersökning av företagsklimatet i kommunerna. 

Självklart beror inte det enbart på det arbete som bedrivits de senaste åren men visst har det säkert bidragit något. I Borgholm har man bildat "Framtid Borgholm" med Peter Adolfsson som drivande kraft. Det är ett initiativ som är värt stöd. Kommunen, fastighetsägare och företagare måste sitta i samma båt och tvingas ro åt ungefär samma håll. I Kalmar har vi motsvarande organisation i Destination Kalmar där över 60 företag är med och lägger stora pengar varje år, antalet ökar dessutom hela tiden. Trots finanskris och lågkonjunktur.  

För tio dagar sedan kom äntligen regeringsrättens beslut om den nya fotbollsarenan i Kalmar. Det är en fråga jag har drivit hårt. Runtom i landet byggs det arenor både för fotboll, hockey och friidrott. Kalmar FF hade säkert kunnat hanka sig fram några år till utan en ny arena men efter ett tag hade skillnaden mot andra lag blivit för stor. Nu hoppas jag att vi får en byggstart i höst så att den kan stå klar våren 2011, ett år försenad. Den lösning som vi har hittat är ekonomiskt fördelaktig för Kalmar kommun. När jag träffar kollegor runtom i landet så kallas jag för smålänningen, detta på grund av den uppgörelse vi har gjort kring arenan. Det ju inte direkt den bild som ges i media….

 Att det dessutom öppnar upp för en försäljning och exploatering av en del av Fredriksskansområdet är ju en annan pluseffekt. Kommunen äger marken och det är självklart att ett så pass centralt beläget område med vatten omkring kommer inbringa en och annan krona. Alla turer kring arenan skulle jag kunna skriva länge om men det som hela tiden har väglett mig har varit det folkliga stöd som jag har upplevt i frågan. Hade man enbart lyssnat på tongångarna i det politiska etablissemanget så hade nog frågan utretts än..

Att frågan var hemma rejält fick jag ytterligare kvitto på när journalisten Kurt Lundgren på sin blogg skrev "Jag gick på presskonferensen som arena-motståndare och kom ut därifrån som arena-förespråkare."  

Jag har i tidningarna följt diskussionen kring Rolf Edmarks förslag om en broavgift. Det är synd om diskussionen stannar kring detta. Jag tror i likhet med Edmark att vi måste hitta olika sätt att finansiera kommunal verksamhet. Skatteintäkterna rasar och väldigt stora nedskärningar väntar den gemensamma sektorn. Det löses dock knappast genom en avgift på Ölandsbron. Istället handlar det om att vi i dessa tider måste få hjulen att snurra så att arbetslösheten går ner och skatteintäkterna ökar. Några sådana signaler har tyvärr inte kommit från "passivisterna" i regeringen.

Däremot kanske vi gemensamt med näringen skulle diskutera en bäddtaxa av det slag som finns i övriga Europa och USA. Här lägger hotell eller campingar i regionen en tia eller en tjuga per dygn. Det tror jag knappast skulle avskräcka turister från regionen. Jag hade knappast vänt i hotelldörren på hotell Skansen i Båstad om det hade kostat 1780 kronor istället för 1760. En förutsättning för detta är dock att de medel man i så fall får in ska vara medel som går tillbaka till marknadsföring och utveckling av destinationen. På det sättet blir alla vinnare.  

4 reaktion på “Krönika i Ölandsbladet”

  1. Den lösning som vi har hittat är ekonomiskt fördelaktig för Kalmar kommun skriver Du. Vill Du utveckla detta och när blev ett borgensåtagande ekonomiskt fördelaktigt. Blir inte risken stor för att kommunen slutligen i praktiken tvingas ta hela kostnaderna för arenan när man som ensam motpart har ett arenabolag utan reella tillgångar förutom planerat insatta 30 mkr i bygget och med en idrottslig verksamhet som kräver 7000 åskådare per match i 25 år för att gå runt. Jag menar inte att en arena inte behövs vad jag menar är att det vore enklare och ärligare att tillstå att kommunen nu är ensam om risktagandet och att handla därefter.

    Beträffande broavgifter så kanske man skall titta på det system man har i Schweiz där icke schweiziska bilister får betala € 40 för att köra in i landet. Vidare har ju civilflyget infört något som kallas undervägsavgift som betalas för de tjänster man får när man flyger genom ett lands luftrum. Dagens turister kräver ju en "offentlig" service som tydligen inte fullt ut betalas av de skatter som kommer av turismens köpkraft. I Tyskland betalar utlandsturisten en liten avgift som tillfaller kommunen, på hotellkostnaderna.
    Sätten är tydligen många och med den förkärlek för skatter och avgifter som Svenska staten och Svenska kommuner har borde detta inte vara något problem.

  2. Den lösning som vi har hittat är ekonomiskt fördelaktig för Kalmar kommun skriver Du. Vill Du utveckla detta och när blev ett borgensåtagande ekonomiskt fördelaktigt. Blir inte risken stor för att kommunen slutligen i praktiken tvingas ta hela kostnaderna för arenan när man som ensam motpart har ett arenabolag utan reella tillgångar förutom planerat insatta 30 mkr i bygget och med en idrottslig verksamhet som kräver 7000 åskådare per match i 25 år för att gå runt. Jag menar inte att en arena inte behövs vad jag menar är att det vore enklare och ärligare att tillstå att kommunen nu är ensam om risktagandet och att handla därefter.

    Beträffande broavgifter så kanske man skall titta på det system man har i Schweiz där icke schweiziska bilister får betala € 40 för att köra in i landet. Vidare har ju civilflyget infört något som kallas undervägsavgift som betalas för de tjänster man får när man flyger genom ett lands luftrum. Dagens turister kräver ju en "offentlig" service som tydligen inte fullt ut betalas av de skatter som kommer av turismens köpkraft. I Tyskland betalar utlandsturisten en liten avgift som tillfaller kommunen, på hotellkostnaderna.
    Sätten är tydligen många och med den förkärlek för skatter och avgifter som Svenska staten och Svenska kommuner har borde detta inte vara något problem.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *